De eerste week - Reisverslag uit Konstanz, Duitsland van Kirsten Schippers - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Konstanz, Duitsland van Kirsten Schippers - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

28 Oktober 2013 | Duitsland, Konstanz

Terwijl het in nederland zo hard stormt dat sinterklaas, met al zijn zwarte gouden gele paarse weet ik veel wat voor kleur pieten, van het dak zou waaien schrijf ik deze blog terwijl ik in een heerlijk zonnetje zit. Van die storm is hier weinig te merken. Af en toe een windvlaag en verder een zonnetje en een temperatuur die richting de 20 graden loopt. Vandaag moet ik er nog even van genieten aangezien we hier nu snel richting de 10 graden zullen gaan. Zoals jullie kunnen merken heb ik ook hier de zwarte pieten discussie meegekregen. Sterker nog niet alleen ik maar veel andere mensen. Ik was daarom blij dat een meisje dat ik ken via de duitse taalcursus een engels bericht had geplaatst om uit te leggen wat sinterklaas is. Het is immers toch het zelfde als de kerstman zeggen de meeste. Nou ja de hele discussie hebben jullie daar mee gekregen en hoef ik niet te herhalen!
Afgelopen week heb ik mijn eerste echte lesweek gehad. Het was enorm maf. Terwijl ik hier met mijn allereerste week begon waren in Leiden de tentamens van het eerste blok alweer in volle gang. In Duitsland beginnen de semesters nu eenmaal later. Daar moet wel bij gezegd worden dat Juli hier nog gewoon een lesmaand is. Ben ik blij dat ik de tweede helft van dit lesjaar weer gewoon in leiden zit!
Maar goed vorige week maandag begon mijn lesweek met het vak The politics of Switzerland. Het is een erg interessant vak en de docent geeft het ook op een erg leuke en ontspannen manier. Een fransman die engels praat blijft grappig!.
Op dinsdag heb ik 3 duitse vakken. Ik begin om 8.15 met een vak van het taleninstituut. Dit vak is speciaal voor exchange students die politiek of geschiedenis studeren. het vak gaat over Duitsland van 1949 tot nu. Dus het naoorlogse duitsland. Ook dit vak is erg gezellig. ik zit hier met een paar mensen met wie ik ook mijn talencursus had en een vak met alleen exchange students heeft toch altijd een andere sfeer. Na dit vak begint om 10.00 mijn volgende vak. Dit gaat over burgeroorlogen en conflicten binnen staten. Dit vak richt zich vooral op de oorzaken ervan. Het vak lijkt mij erg interessant. Tot nu toe hebben we inleiding gehad en zijn nog niet echt op de stof ingegaan maar ik kan niet wachten. Dan heb ik als laatste vak op dinsdag van 11.45-13.15 een vak dat gaat over het feit waarom burgers hun politieke instituties wel of juist niet ondersteunen. Van te voren keek ik erg uit naar dit vak omdat ik mij hier altijd al voor geinteresseerd heb. En dan zeker ook de link naar het feit of de representativiteit hier iets mee te maken heeft. Al met al ook alledrie erg leuke vakken. Woensdag en donderdag ben ik vrij. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om donderdag even lekker de stad in te gaan. Zelfs al het eerste kerstcadeautje gekocht. Zag het liggen en kon het niet laten!. Kwam trouwens behoorlijk in de kerststemming. Alle winkels gaan hier al om naar de kerstspullen en dat creert een erg gezellige sfeer moet ik zeggen!
Vrijdag had ik weer twee vakken. Ik begon om 10.00 uur met the Golden age of rome. Dit vak gaat over de periode dat Augustus keizer was. En ook over zijn methodes om te reageren. Een doel is dat wij aan het eind ook een soort link kunnen zien tussen de methodes van augustus en dat wat latere dictatoren deden. Het grappige is dat die man normaal 4 a 5 studenten heeft. Nu waren het er zo'n 15 waarvan 1 duitse student en de rest allemaal exchange. Volgens mij is deze docent van oorsprong italiaans waardoor het ook weer engels is met een grappig accent.
Daarna had ik om 11.45 transitional justice. Dit vak gaat over wat er gedaan wordt nadat er een democratie is ontstaan in een land of nadat een land uit een conflictsituatie komt. Wat dat betreft sluit het dus goed aan bij het vak over burgeroorlogen. Ik moet echter nog afwachten of ik het vak kan volgen. Er waren zo'n 40 mensen denk ik en er mogen er maar zo'n 20 het vak volgen. Aankomende vrijdag heb ik deze vakken niet ivm allerheiligen. Hier is dan alles dicht. Dus weet het pas definitief volgende week nog wel even spannend dus. Daarnaast hoop ik dat leiden al deze vakken goedkeurt. Ik vind al mijn vakken erg interessant en ze voegen mijns inziens zeker iets toe aan mijn opleiding. Vrijdag heb ik ook definitief mijn vlucht voor kerst naar huis geboekt. Als alles goed gaat land ik zaterdag de 21ste rond 19.15 op Schiphol. Mijn overbuurmeisje Nina was helemaal blij. Ze kan mee mij ophalen en de dag dat ik terugkom is ook nog eens haar verjaardag. Op zondag 5 Januari vlieg ik ergens tussen 9 en 10 alweer terug naar Konstanz. En dan moet ik nog zo'n 6 weken voor ik definitief naar huis kom.
Het weekend heb ik boodschappen gedan, schoongemaakt en wat door school gedaan. Nou ja het weekend... zeg maar zaterdag. Zondag zat ik er echt even doorheen. En nee het heeft niks met heimwee te maken. Als klein kind had ik al last van de omschakelingen tussen zomer en wintertijd en nu ik ouder ben veranderd dat helaas niet. Gisteren was het hier al rond 18.00 hartstikke donker. Ben benieuwd hoelang ik er nu last van houd. Vandaag gaat het tot nut oe goed maarja het is nog niet donker!
Ik heb ook nog zaterdag een kaartje gekocht voor het concert van Within Temptation in mei in Nederland. Eerst kon ik niet omdat het in februari was en ik dan nog hier zat. Daar baalde ik van maarja de concerten zijn verzet. Dus nu kan ik wel.
Op mijn kast heb ik de maanden hangen dat ik hier ben. iedere keer als er een dag voorbij is kruis ik deze af. Zo zie ik hoe lang ik nog moet. In het begin leek het een eeuwigheid en nu zijn er al bijna 2 van de pak en beet 6 maanden afgekruist. Soms gaan de dingen sneller dan gepland. Ik denk dat als ik straks naar huis ga ik wel een aantal dingen ga missen hoor! Ik hou van de omgeving en de uitzicht vanaf de uni is geweldig! Daarnaast zijn de mensen hier over het algemeen erg aardig en behulpzaam. En het leventje hier is een stuk ontspannender. Daarnaast heb ik alles naast de deur en is de grote supermarkt hier iedere avond tot 22.00 uur open. Daarnaast zijn de meeste andere winkels open tot 20.00 uur. Dat zal thuis wel weer even wennen hoor. Maar de drukte in de bussen en de drukte op de uni ga ik zeker niet missen! Alhoewel misschien ook wel! Over pak en beet 8 weken kan ik de meeste van jullie weer even zien. Tot die tijd hoe ik jullie via dit blog op de hoogte!

Groetjes uit een zonnig en warm Konstanz!

  • 29 Oktober 2013 - 16:29

    Titia:

    Ha Kirsten,

    De vakken die je beschrijft klinken pittig, maar zeker erg interessant. Fijn te horen dat je de lesstof leuk vindt. Als je met plezier naar school gaat, leuke mensen om je heen hebt en een leuke leerkracht, gaat de tijd sneller en neem je de stof ook beter in je op. Kook je nu elke avond voor jezelf of koken jullie ook wel eens gezamenlijk met je huisgenoten? 2 dagen vrij door de weeks is wel een luxe hoor. Pas op je je niet verveelt :-)
    Wij moeten binnenkort ook maar eens naar de Intratuin om weer een gezellige kerstfoto te maken voor de kerstkaart, haha. Have fun daar!

    Groetjes, Tiets

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Konstanz

Kirsten

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 7345

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 28 Februari 2014

Konstanz

Landen bezocht: